Ścieżka Przyrodnicza - Łopata Polska

Ścieżka Przyrodnicza Łopata Polska

Pobyt w uzdrowisku umożliwia miłe spędzanie czasu zarówno dorosłym, jak i dzieciom. Urozmaicony teren wokół zdroju sprzyja uprawianiu górskiej turystyki pieszej i rowerowej. Jedną z głównych atrakcji turystycznych zdroju jest przełom rzeki Poprad na Łopacie Polskiej. Wzdłuż brzegu w 1986 roku Stowarzyszenie GreenWorks urządziło „Ścieżkę Przyrodniczą – Łopata Polska”, która została odnowiona przez Towarzystwo Przyjaciół Doliny Popradu w 2020 roku.

dla Waszej wygody

Na zrewitalizowanej ścieżce wyznaczono dziesięć stref wypoczynkowych, usytuowanych w najciekawszych miejscach widokowych. Wzdłuż trasy umieszczono tablice o tematyce ekologicznej, przyrodniczej oraz historycznej. Dla wygody spacerowiczów na trasie ścieżki znajdują się ławki. Ponadto, dla wszystkich chcących trochę się poruszać na świeżym powietrzu, dostępne są urządzenia sprawnościowe.

miejsce wypoczynku -awifauna doliny Popradu w Żegiestowie-Zdroju

Trasa o długości około 3 km biegnie wzdłuż niebiesko-białych znaków. Ścieżka przyrodnicza rozpoczyna się na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką, przy tablicy informacyjnej.

Ścieżka Przyrodnicza
Łopata Polska

Ze względu na charakter terenu, przez który wiedzie ścieżka, zalecamy zaopatrzenie się w odpowiedni strój do wędrówki po lesie. Nawierzchnia na trasie ścieżki nie jest równa, a szczególną ostrożność należy zachować na zejściach i podejściach, które w zależności od warunków atmosferycznych mogą być śliskie. Na trasie można spotkać wiele rzadkich roślin i ptaków. Aby ścieżka mogła być równie atrakcyjna dla kolejnych spacerowiczów, prosimy o niezaśmiecanie terenu i nieniszczenie infrastruktury turystycznej.

Ścieżka Przyrodnicza Łopata Polska - mapka sytuacyjna

Meandry Popradu pod Żegiestowem-Zdrojem

Pierwszy przystanek na trasie to strefa wypoczynku (2)  w miejscu widokowym, z którego rozpościera się panorama w kierunku północno-wschodnim na pobliskie wzgórza Pasma Jaworzyny Krynickiej: Czerszlę i Kiczerę oraz na fragment Gór Lubowelskich na Słowacji.

Parking: Turyści zmotoryzowani mogą zostawić swoje pojazdy na pierwszym parkingu obok ogólnodostępnej siłowni plenerowej, którą można zauważyć z drogi.

Pijalnia wody mineralnej: Następny przystanek to pijalnia wody mineralnej z ujęć Zofia i Wiktor, która znajduje się wewnątrz Sanatorium Wiktor-Cechini Medical & SPA. Można tam delektować się wodą mineralną i cieszyć się odprężającym otoczeniem.

Panorama: Z tarasu sanatoryjnego można podziwiać piękną panoramę przełomu Popradu oraz gór Łopaty: Polskiej i Słowackiej. To idealne miejsce na relaks i podziwianie widoków.

Dzięki takiemu planowi, turyści mogą cieszyć się zarówno aktywnością na świeżym powietrzu, jak i relaksem w otoczeniu naturalnych pięknych krajobrazów.

Wzdłuż meandrów Popradu

Sanatorium po prawej stronie: Po prawej stronie widzimy sanatorium, które może być kolejnym miejscem odpoczynku i leczenia dla turystów.

Punkt wypoczynkowy z tablicą informacyjną o żegiestowskich wodach leczniczych: Po lewej stronie mamy kolejny punkt wypoczynkowy z tablicą informacyjną o żegiestowskich wodach leczniczych. To świetna okazja, aby dowiedzieć się więcej o właściwościach leczniczych tutejszych wód.

Rozwidlenie dróg: Po około stu metrach dochodzimy do rozwidlenia dróg. Szlak skręca w prawo i prowadzi w kierunku Pensjonatu Irena.

Droga polna: Kilkadziesiąt metrów dalej, droga asfaltowa przechodzi w drogę polną. Ta zmiana krajobrazu może dostarczyć dodatkowych wrażeń związanych z przyrodą i wiejskim otoczeniem.Tablice opisujące rzekę Poprad i historię budowy kolei tarnowsko-leluchowskiej: Idąc ścieżką wokół budynku pensjonatu, po kilkudziesięciu metrach zatrzymujemy się przy tablicach opisujących rzekę Poprad i historię budowy kolei tarnowsko-leluchowskiej. To interesujący sposób na poznanie historii i dziedzictwa tego regionu.

Kontynuacja trasy oferuje wiele atrakcji i możliwości odpoczynku oraz poznawania lokalnej historii i przyrody. Dzięki takim punktom turystycznym podróż staje się bardziej atrakcyjna i pouczająca.

Piękne widoki

Z miejsca roztacza się urokliwy widok na rzekę oraz na Łopatę Słowacką z kulminacją wzgórza Oltarik. Dalej, ścieżka prowadzi leśną drogą, a po kilku minutach dociera się do linii kolejowej. Po prawej stronie widać wejście do tunelu, który stanowi ciekawy przykład technicznej architektury Małopolski. Należy zachować szczególną ostrożność i unikać wchodzenia na tory, ponieważ linia kolejowa jest nadal aktywna. Przy odrobinie szczęścia można zobaczyć pociąg wyjeżdżający z tunelu.

Nieczynne zejście do Kamiennej Plaży

Po lewej stronie, w dolinie tuż przy rzece, rozpoczynają się bulwary znane jako Kamienna Plaża, które powstały w trakcie budowy linii kolejowej. W przeszłości bulwary były popularnym miejscem do opalania się i odpoczynku podczas kąpieli mineralnych w Popradzie. W czerwcu 2010 roku, w wyniku powodzi stulecia, Kamienna Plaża została uszkodzona przez podmywającą wodę i obecnie nie jest dostępna. Trwają starania, aby naprawić uszkodzone fragmenty ścieżki. W tym miejscu szlak zawraca i prowadzi w kierunku Pensjonatu Irena, gdzie znajduje się punkt wypoczynkowy z tablicą opisującą awifaunę doliny Popradu.

Łopata Polska widok z pensjonatu Irena w Żegiestowie-Zdroju

W świecie awifauny

Ścieżka nagle skręca ostro w prawo i prowadzi stromym zejściem w kierunku północy. Wzdłuż trasy znajdują się kolejne miejsca wypoczynku, z których każde wyposażone jest w tablice informacyjne z opisem awifauny. Ten łatwy do pokonania odcinek prowadzi przez obszar łęgowy, gdzie teren obniża się, tworząc namuły w starorzeczu Popradu, a charakterystyczna dla lasu łęgowego flora i różnorodny drzewostan odróżniają go od typowego krajobrazu spotykanego w górnej części Łopaty Polskiej. Szlak prowadzi nas do kolejnej strefy wypoczynku nad brzegiem rzeki, gdzie znajduje się plaża nad Popradem. Dalej ścieżka kontynuuje bieg wzdłuż linii brzegowej przez sosnowy las. Na przeciwległym brzegu Popradu widoczny jest wlot do sztolni niewielkiej elektrowni wodnej Sulin. Od tego momentu trasa łagodnie skręca, omijając Domek Krysi, i prowadzi dalej przez las do kolejnej tablicy informacyjnej.

Ostatni odcinek ścieżki

W tej wyjątkowej przestrzeni, ścieżka zakręca w lewo, prowadząc przez malowniczą łąkę w kierunku północno-zachodnim, aż do szutrowej drogi. Kolejny etap szlaku wiedzie nas na południowy wschód, gdzie zaczyna się asfaltowa trasa. Po lewej stronie mijamy pasiekę pszczelarską, kolorowe ule dodają blasku temu już niezwykłemu pejzażowi.

Sto metrów dalej, zaskakujący punkt wypoczynkowy ukazuje się po prawej stronie drogi asfaltowej. Tutaj, rozkoszujemy się widokiem rzeki, a na horyzoncie majestatyczne pasmo Slibonia w Górach Lubowelskich, malowniczej krainy Słowacji.

Ale to nie koniec naszej wędrówki. Ostatni przystanek na naszej drodze to kolejny punkt wypoczynkowy, wzbogacony tablicą poglądową, opowiadającą niezwykłą historię pewnego drzewa – od jego posadzenia po dramatyczne wywrócenie przez hulający wiatr.

W tym miejscu, nasz spacer ścieżką kończy się, pozostawiając w sercach podróżników pamięć o niezwykłych chwilach spędzonych w harmonii z naturą i pięknem otaczającego świata.

Uwaga! W 2010 roku na opisanym terenie utworzono ścieżkę ornitologiczną, której przebieg w niektórych miejscach pokrywa się z przebiegiem trasy Ścieżki Przyrodniczej Łopata Polska.

zobacz w pobliżu

Wybierz się do Pijalni Zdrojowej Anna, po drodze możesz skorzystać z innych proponowanych atrakcji, które spotkasz na spacerze w Żegiestowie-Zdroju.

siłownia plenerowa

Ćwicząc w siłowni plenerowej szybciej spalisz kalorie i poprawisz kondycję.

kościół zdrojowy

Zbudowany jest w stylu neogotyckim, z kamienia i cegły.

Kamień Wandy

Wystająca z ziemi wychodnia skalna z ciekawą historią.
"Wando Kocham".

platforma widokowa

Turyści mogą zobaczyć z punktu m.in. Łopatę Polską i Słowacką.